Geschillen komen overal voor in de zakelijke wereld, zowel groot als klein. De kans dat u te maken krijgt met een zakelijk geschil is reëel. Geschillen brengen daarbij niet alleen ongemak en stress met zich mee, zij kunnen potentieel ook verstrekkende gevolgen hebben voor de financiën, reputatie en de operationele continuïteit van uw bedrijf. Het is daarom belangrijk om te weten wat u kunt doen wanneer u te maken krijgt met een zakelijk geschil.

Voorkomen

Voorkomen is beter dan genezen, luidt het aloude gezegde. In het MKB klopt dit in elk geval als een bus. Betrouwbare partners zijn moeilijk te vinden, dus wilt u deze zo lang mogelijk behouden. Een klein zakelijk conflict over bijvoorbeeld een onbetaalde factuur kan daarbij grote gevolgen hebben.

Om dergelijke conflicten te voorkomen is het belangrijk om gemaakte afspraken ondubbelzinnig vast te leggen, zodat er geen onduidelijkheid kan ontstaan. Ook is het belangrijk om deze afspraken van tijd tot tijd opnieuw door te nemen of ze nog relevant zijn. Van belang is daarbij om bij een opkomend conflict met elkaar te blijven praten, om een gang naar de rechter te voorkomen.

Buitengerechtelijk oplossen

Een juridische procedure kan aanzienlijke kosten met zich meebrengen en vergt vaak onnodig veel tijd en energie. Daarnaast is het vaak mogelijk om geschillen buiten de rechtszaal op te lossen, wat doorgaans sneller is dan een gang naar de rechter. Dit vereist echter medewerking van beide partijen. Geschillen kunnen lang duren en vergen, net als een juridische procedure, veel tijd en energie. Om dit te voorkomen, is het vaak raadzaam om een juridisch expert in te schakelen die alle zorgen uit handen neemt. Hierdoor staat u niet meer direct tegenover elkaar, wat de onderlinge sfeer ten goede komt. Van Braak Juristen staat klaar om u hierbij van dienst te zijn. 

Mediation

Een voorbeeld van zo’n buitengerechtelijke procedure is mediation. Mediation is een procedure waarbij een onafhankelijk en professioneel bemiddelaar objectief naar het geschil kijkt. Het voordeel van een mediation traject is dat er geen rechter aan te pas komt en er naar alle belangen van partijen wordt gekeken. De nadelen zijn dat beide partijen akkoord moeten gaan met het aangaan van het mediation traject en het uiteindelijke besluit ook door de partijen gezamenlijk moet worden genomen.

Arbitrage

Ook arbitrage is een optie wanneer onderling overleg niet meer mogelijk is. Arbitrage is net zoals mediation een procedure waarbij een of meerdere onafhankelijke bemiddelaars objectief naar het geschil kijken. Het verschil met mediation is dat de bemiddelaar het uiteindelijke besluit neemt. Nadeel is dat partijen maar één kans hebben om hun gelijk te halen en dat besluiten in het beginsel niet aangevochten kunnen worden.

Procedure

Een geschil kan ook worden opgelost door een gang naar de rechter. De rechter zal een bindende uitspraak doen, waaraan u en de tegenpartij zich moeten houden. Het voordeel bij een gerechtelijke procedure is dat maar één partij deze hoeft op te starten. Afhankelijk van het geschil is de kantonrechter of de civiele rechter bevoegd. Wanneer u het niet eens bent met de beslissing van de kantonrechter of civiele rechter, kunt u in hoger beroep gaan bij het gerechtshof. Zowel bij de civiele rechter als bij het gerechtshof moet u zich laten vertegenwoordigen door een advocaat.

Advies of bijstand in zakelijk geschil

Heeft u juridische vragen over een zakelijk geschil, relevante wetgeving of wilt u een overeenkomst laten opstellen of beoordelen? Neem dan contact op met één van onze ervaren juristen, zij zijn u graag van dienst.

Terug naar overzicht